Závodník, profesionální pilot

Martin Macík ml. je profesionální pilot závodního kamionu v týmu KM Racing. V letech 2013 a 2014 se zúčastnil Rallye Dakar jako navigátor a připsal si 18., resp. 13. místo. Na Dakar 2015 pojede do Jižní Ameriky poprvé v roli pilota. Ve svých 25 letech tak bude nejen nejmladším pilotem ve startovním poli kamionů ročníku 2015, ale také nejmladším Čechem, který kdy na Dakaru pilotoval závodní kamion.

Martin MacíkZávodník, profesionální pilot
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Kamion, ve kterém závodíte, má značku LIAZ. Tato automobilka už ale vozy nevyrábí.

Náš závodní kamion má se sériovými LIAZy společnou jen kabinu. Zbylých devadesát procent je vůz, který si od začátku stavíme sami.

Používám notebook ThinkPad T440p

image Díky svému výkonu, efektivitě a odolnosti je model T440p mobilní pracovní stanicí pro podniky, která nastavuje vysokou laťku...

Proč z původního vozu LIAZ zbyla jen kabina?

Protože je to povinné. Pro Dakar existuje řada předpisů, které musíme dodržet. Jeden z nich říká, že kostra kabiny musí zůstat stejná. My dovnitř můžeme přidat jen rám. Do spodní části kabiny, kde jsou dveře nebo blatníky nesmíme vůbec zasahovat.

Jaké technické parametry má závodní kamion?

Vůz, který řídím, má motor Caterpillar o objemu 13 litrů s výkonem 970 koní. Jde o jeden z nejlepších agregátů ve startovním poli. Maximální rychlost máme na Dakaru omezenou na 140 km/h. Jinak bychom mohli s devítitunovým autem jet i 220 km/h.

Jaká je při takové rychlosti spotřeba paliva?

V závodě nejdu pod 100 litrů na 100 kilometrů. Na silnici v běžném provozu se pak spotřeba pohybuje mezi 30 a 40 litry. Do nádrže se vejde 900 litrů paliva.

Cítíte se v závodním kamionu bezpečně?

V kamionu se na Dakaru za celou historii závodění zabil myslím jen jeden člověk. Tenkrát byly ještě dvoumotorové vozy, které dokázaly jet 220 km/h a rychlost nebyla omezená. Kvůli otřesům nám ale stále hrozí poškození obratlů. Dá se tomu předejít dobrou fyzickou přípravou.

Kolik času strávíte v rámci tréninku za volantem kamionu?

Obvykle jezdíme na dvoje testování ročně. Každé z nich trvá dva týdny. K tomu připočtěme dva měsíce na soutěžích. Takže spolu s Dakarem jsem v autě čtyři měsíce v roce. Za tu dobu najezdím kolem 20 tisíc závodních kilometrů. Ještě více času trávím nabíráním fyzické kondice, to je každodenní záležitost.

Dá se závodní jízda v kamionu trénovat i v České republice? Jsou tu vhodné tratě?

U nás jsou možnosti hodně omezené. Dá se jezdit do Sedlčanské kotliny nebo do Senice na Slovensko, ale ani jedno místo není ideální. Ve středoevropských podmínkách se dá otestovat v podstatě jen tlumení auta a brzdy. A to ještě ne na sto procent, protože zde nejsou dost vysoké teploty. My jezdíme na plnohodnotný trénink do Tuniska. Je to nejbližší místo, kde jsou duny, poušť a obrovské vzdálenosti. Tam můžeme trénovat i navigaci.

Rallye Dakar se původně jezdila v Africe. Jaký je mezi Afrikou a Jižní Amerikou pro závodníka rozdíl?

Já jsem Dakar jako závodník zažil jen v Jižní Americe, ale nevidím v tom velký rozdíl. V Jižní Americe se mi ale nestane, že bych jel 200 kilometrů v kuse rovně rychlostí 140 km/h a jen čekal, jestli na cestě bude díra nebo ne. Zásadní problém pro nás Čechy je, že Jižní Amerika je podstatně dál. To s sebou nese vyšší finanční náklady.

Jak se na trati orientujete? Máte papírové mapy nebo používáte GPS navigace?

Jezdíme na dvě GPS navigace. Jednu používám na odpočítávání kilometrů a druhá mi slouží de facto jako kompas. Místo mapy máme notebook. Snadněji se s ním pracuje, ale jsou na něj obrovské nároky. Musí vydržet extrémní otřesy a vysoké teploty. Letos jsem proto pro svoji posádku pořídil ThinkPad T440p.

Kromě pilota a navigátora je součástí posádky také mechanik. Jaké má úkoly?

Má na starost všechny přístroje. Vidí, jaké jsou teploty vody nebo oleje v motoru, kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách. Je schopen z kabiny na dálku dofukovat pneumatiky a zase je upouštět. Když vjedeme do písečných dun, tak je lepší mít v kolech méně vzduchu – třeba jen jednu atmosféru. Po návratu na tvrdý povrch, si od něj nechám kola znovu dofouknout. Mechanik také může komunikovat s ostatními posádkami na trati.

Rozbalit celý rozhovor

V jakých případech spolu posádky komunikují?

Například když chci předjet vozidlo, které se nachází do 200 metrů přede mnou. Máme zařízení, kterému říkáme sentinel. Stačí stisknout tlačítko a posádka před námi dostane zvukový signál, že je za nimi rychlejší vůz. Podle pravidel nás pak musí pustit.

Proč před sebe musíte pustit rychlejší posádky? To v automobilovém sportu přeci není běžná praxe.

Je to kvůli tomu, že na Dakaru se za kamiony i automobily hodně práší. Horší viditelnost znamená i nižší bezpečnost. A nepráší se jen 200 metrů, na které mohu použít zvukovou signalizaci. Zvířený prach zůstává za kamionem třeba i kilometr.

Jaké jsou vaše náklady na Dakar?

Já bych nepočítal Dakar, ale celou sezónu včetně přípravy. Částka se dá odhadnout na milion korun na člověka. Když jede tým dvaceti lidí, tak potřebujeme 20 milionů.

A když stavíte nový kamion?

Když nepočítám know-how, které je na tom samozřejmě vždy nejhodnotnější, protože ho budujeme už deset let, tak čistě za materiály a práci utratíme při stavbě nového kamionu dalších šest milionů korun.

Z čeho celoroční fungování týmu včetně účasti na Dakaru financujete?

Jednak máme svoje sponzory a kromě toho nabízíme běžným lidem komerční službu spočívající v tom, že mohou jet Dakar. Pronajmeme jim kamion, zajistíme zbytek posádky a naučíme je všechno, co potřebují. Soukromé osoby s námi mohou jet i na testování do Tuniska. Tam máme také auta, čtyřkolky nebo buggyny. Jezdíme s lidmi v dunách, svezeme je kamionem. V průběhu roku se navíc účastníme různých promoakcí, autoshow a podobných událostí, kde vystavujeme naše vozy.

Uživí vás osobně závodění a promoakce?

Přibližně padesát procent práce odvádím pro KM Racing. Je to práce, kterou pomáhám financovat tým, ale neživí mě to. Ve zbylé polovině času vydělávám na sebe osobně. Jediná možná varianta je podnikání, abych si mohl organizovat čas. Takže řídím jednu pražskou cestovní kancelář.

S jakým umístěním budete na Dakaru 2015 spokojený?

Základní cíl je dojet ve zdraví. Už teď ale vím, že budu rychlý, protože neumím jet jinak než naplno. Když sedím za volantem, tak se mi v hlavě něco přepne a najednou se cítím jako stroj. Ale nevím, na co mi to bude stačit. Dakar jsem ještě jako pilot nejel, takže zkušenosti hovoří proti mně. V každém případě budu usilovat o první desítku, to by bylo vynikající umístění.


Dominik Nekolný
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Martin Macík
image

DoporučujeThinkPad T440p

image
Ondřej Synek
image

DoporučujeIdeaPad Yoga 13

image
Dušan Kožíšek
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Beáta Kaňoková
image

DoporučujeIdeaPad Yoga 13

image
Malvína Pachlová
image

DoporučujeYoga Tablet

image
Radek Jaroš
image

DoporučujeThinkPad řady X

image
Heřman Volf
image

DoporučujeThinkPad řady S

image
David Paškevič
image

DoporučujeYoga Tablet

image
David Hodas
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Jakub Geltner
image

DoporučujeThinkVision LT3053p

image
Ina T.
image

DoporučujeLenovo S90

image
Martin Sládeček
image

DoporučujeLenovo S6000

image
Nela Riessová
image

DoporučujeLenovo MIIX

image
Klára Šípková
image

DoporučujeAll-in-One PC Lenovo B550

image
Angelo Purgert
image

DoporučujeLenovo VIBE Shot

image