TU Brno Racing

David Hodas vede univerzitní tým TU Brno Racing, který se účastní mezinárodní soutěže Formula Student. Hlavním cílem zúčastněných týmů je postavit vlastní jednomístné závodní auto, které při splnění celé řady kritérií obstojí ve všech závodních disciplínách.

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Jak moc se studentská formule liší od Formule 1?

Hlavní rozdíl je v tom, že závodní trať pro studentskou formuli je postavená tak, aby se na ní dalo jezdit jen omezenou rychlostí. I kvůli tomu se hodně liší samotné vozy. Jiný je i systém hodnocení.

Používám ultrabook ThinkPad X1 Carbon

image Extra tenké šasi z karbonových vláken zajišťuje vysokou mechanickou odolnost, nízkou hmotnost 1,4 kg a umožňuje tak snadné přenášení.

Co všechno se ve Formuli Student hodnotí?

Zhruba třetinu celkového bodování tvoří takzvané statické disciplíny. Během nich komisaři hodnotí design formule, cenu celého vozu a také schopnost týmu prezentovat se. Zbylé dvě třetiny bodů si pak týmy rozdělí v závodních soutěžích.

Jak vypadají samotné závody?

Nejčastěji jde o čtyřdenní akce. Po statických disciplínách a technické přejímce, kdy komisaři hodnotí způsobilost vozu pro závodění, následují čtyři závodní disciplíny. Patří sem soutěž v akceleraci, kruhový test, autokros mezi kuželkami a vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Při něm se navíc měří a boduje také spotřeba paliva.

Kdo formuli na závodech řídí?

Na závodech musí být k dispozici alespoň čtyři řidiči, kteří se navíc musí všichni prostřídat. Organizátoři tak chtějí zamezit tomu, aby některý tým získal velkou převahu díky schopnostem jednoho člověka. Pravidla navíc určují, že řidiči musí být vždy členy týmu.

Jak řidiče v rámci týmu vybíráte?

Nejdříve pořádáme výběrové řízení na motokárách. Tam se vždy ukáže, kdo si s ovládáním vozu rozumí, kdo dokáže zajet čistou stopu. Motokáry jsou totiž studentské formuli do jisté míry podobné. V další fázi už řidiče testujeme přímo na starém voze. Větší šanci tak mají členové týmu, kteří formuli řídili už loni.

Jedním z hodnocených kritérií je také cena vozu. Kolik peněz stojí soutěžní formule?

Naším cílem není postavit co možná nejlevnější vůz. Usilujeme spíše o co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem. Cena samotného auta se dá odhadnout jen velmi hrubě. Vezmeme-li v úvahu finanční prostředky a materiální podporu od sponzorů, tak se roční rozpočet týmu pohybuje okolo 2,5 milionu korun s tím, že největší finanční nároky jsou kladeny na účast na samotných závodech.

Dva a půl milionu korun je na studentský tým poměrně vysoká částka. Jak získáváte prostředky?

Největší část rozpočtu nám pomáhá pokrýt univerzita, která nám poskytuje také zázemí. Důležité finanční i materiální prostředky ale samozřejmě získáváme také od sponzorů.

Stavíte na každou sezonu nový vůz, podobně jako to dělají týmy Formule 1?

Přesně tak. Podmínka postavit každý rok nový vůz je dokonce součástí pravidel. Je to proto, že mezi studenty je velká fluktuace. Absolventi odcházejí, maturanti přicházejí. Je potřeba, aby se noví členové týmu učili rovnou při stavbě nového vozu.

Letos se chystáte postavit už čtvrtý vůz. V čem jste udělali největší pokrok od prvního modelu v roce 2010?

Stále bojujeme se spolehlivostí a hmotností vozu. Právě spolehlivost se nám ale daří postupně zlepšovat. Souvisí to s testováním auta. Loni jsme při testech najezdili téměř 500 kilometrů, letos by to mělo být ještě víc.

Jaké jsou základní parametry vašeho vozu?

Formule je široká zhruba metr a půl a dlouhá okolo dvou metrů. Představte si to tak, že se do ní vejde dospělý člověk, který má za sebou ještě motor. Ten pochází z motocyklu, má obsah 600 cm3 výkon je 46 kW. Maximální rychlost vozu přesahuje 100 km/h. Spotřeba paliva činí asi 11 až 12 litrů na 100 kilometrů.

Motor si tedy nestavíte sami, ale přebíráte ho kompletně z motocyklu?

Ano, dělá to tak 98 procent všech týmů. Motor je totiž nejsložitější a nejdražší součást formule. Jen nejlepší světové studentské týmy jsou schopné vyvinout vlastní agregát, a ty mají obrovskou podporu partnerů. Jedná se jen o jeden nebo dva týmy na světě.

Je formule vyjma motoru složená výhradně z vámi navržených dílů, nebo si některé součástky nakupujete?

Spoustu částí nakupujeme, protože by se nevyplatilo je navrhovat a vyrábět vlastními silami. Některé díly, jako je například zavěšení kol, jsou ale každý rok nové. Ty s pomocí různých simulací a výpočtů navrhujeme sami a pak si je necháváme na zakázku vyrobit.

Rozbalit celý rozhovor

Jak takové simulace a výpočty zajišťujete? Máte pro tyto účely specializovanou techniku?

Celou formuli máme vymodelovanou pomocí sady aplikací pro vývoj výrobků PTC Creo. Z hlavního 3D modelu si pak generujeme dílčí modely, které slouží pro potřeby dalších výpočtů nebo pevnostních analýz.

Vstupují do těchto výpočtů také data získaná testováním vozu přímo na trati?

Ano, přímo ve formuli je několik snímačů. Data z nich jsme pak schopni zpětně analyzovat v počítači. Pro tento rok ovšem vyvíjíme vlastní systém, který nám umožní mít všechny údaje prakticky v reálném čase. Data by se během 0,5 sekundy měla dostat přes Wi-Fi z formule přímo do počítače.

Stačí vám na 3D modely, datové přenosy a následné zpracování údajů běžný počítač či notebook?

Počítačový 3D model naší formule má několik tisíc dílů, což je na výpočetní techniku poměrně náročné. Proto jsme si pořídili výkonný ThinkPad X1 Carbon, který si se zobrazením celé sestavy bez problémů poradí.

Jak probíhá testování?

Testujeme dvěma způsoby. Buď přímo na zkušebních tratích nebo na simulátoru. Ten jsme si i sami postavili. Jde o kostru úplně první formule z roku 2010, která má místo motoru počítač.

Jakých dosahujete výsledků? Obstojíte v české i mezinárodní konkurenci?

V hodnocení formulí se spalovacím motorem jsme mezi českými týmy druzí nejlepší. Na celosvětovém žebříčku nám pak patří 190. příčka.

Přišli jste v minulosti při vývoji soutěžního vozu na nějaké unikátní technické řešení, které se později uplatnilo také v praxi při sériové výrobě automobilů?

S výrobními firmami spolupracujeme na výrobě dílů pro naši formuli. Přímo v Brně navštěvujeme i jednu výpočtářskou firmu, která nám pomáhá s pevnostními a aerodynamickými výpočty. Vzájemnou spoluprací jsme přišli například na to, jak zlepšit výrobu rámu. Používáme trubkový rám a tuto technologii teď v praxi využijí při výrobě motocyklů.

Zúročili někteří bývalí členové vašeho týmu své zkušenosti v automobilovém průmyslu? Pracují teď v oblasti vývoje a konstrukce vozů?

Někteří z nich navrhují dokonce přímo závodní auta, jiní se naopak podílejí na vývoji civilních vozů. Řada našich bývalých členů také pracuje pro dodavatelské firmy automobilového průmyslu.

Studentské formule soutěží kromě kategorie spalovacích motorů také v kategorii vozů s elektrickým pohonem. Chcete v budoucnu zkusit postavit i takovou formuli?

My v Brně všichni tíhneme ke spalovacím motorům, takže vůz s elektrickým pohonem v nejbližší budoucnosti nechystáme. Spíše se budeme snažit dále vylepšovat stávající spalovací motor.


Dominik Nekolný
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Martin Macík
image

DoporučujeThinkPad T440p

image
Ondřej Synek
image

DoporučujeIdeaPad Yoga 13

image
Dušan Kožíšek
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Beáta Kaňoková
image

DoporučujeIdeaPad Yoga 13

image
Malvína Pachlová
image

DoporučujeYoga Tablet

image
Radek Jaroš
image

DoporučujeThinkPad řady X

image
Heřman Volf
image

DoporučujeThinkPad řady S

image
David Paškevič
image

DoporučujeYoga Tablet

image
David Hodas
image

DoporučujeThinkPad X1 Carbon

image
Jakub Geltner
image

DoporučujeThinkVision LT3053p

image
Ina T.
image

DoporučujeLenovo S90

image
Martin Sládeček
image

DoporučujeLenovo S6000

image
Nela Riessová
image

DoporučujeLenovo MIIX

image
Klára Šípková
image

DoporučujeAll-in-One PC Lenovo B550

image
Angelo Purgert
image

DoporučujeLenovo VIBE Shot

image